The Chilean Supreme Court rejected the lawsuit from TVN to VTRSuprema Corte chilena rechazó demanda de TVN a VTR

The National Television of Chile (TVN in Spanish) had filed a lawsuit against VTR for the broadcast of its channel in the programming of the Pay-TV operator. The Supreme Court said that the Law of Intellectual Property was not infringed by the use of the broadcast of the national channel in the programming of Pay-TV.

The Court clarifies that VTR has not failed to fulfill the contract it signed in 1996 that authorized it to broadcast the TVN channel. The document said that “the decision effectively recognized the property rights and its attributes that TV has, but it also establishes VTR’s right to broadcast, through its cable channels, the programming that TVN and UCTV broadcast through their own Free-To-Air channels, which comes from a contract between the parties that has been applied until now since the year 1996”.

The manager of Legal Matters of TVN, Hernán Treviño, said that “the Supreme Court’s decision confirms that the state station is the owner of its content and that no one can broadcast it without its authorization”. Nevertheless, he added “the Supreme Court estimated that there is a “tacit contract” that allows the cable operator to use the TVN channel with commercial purposes”.

TVN is a Chilean television channel that belongs completely to the State. It also has an international channel called TV Chile with presence in four continents. It is associated with Anatel and with the Latin American Television Organization (OTI in Spanish). It does not have total or particle financing from the State.

VTR is a Chilean Pay-TV cable operator property by 80% of Liberty Global and 20% of CorpGroup (Saieh Group). It’s the manager of the first 24 hour news channel in Chile, in partnership with CNN, promoter of a network of local and theme national channels and of the channel ViveDeportes.Televisión Nacional de Chile (TVN) había interpuesto una demanda contra VTR por la transmisión de su señal en la parrilla del operador de TV paga. La Suprema Corte dijo que no se infringió la Ley de Propiedad Intelectual por el uso de la emisión del canal estatal en la grilla de la TV paga.

La Corte aclara que VTR no ha incumplido el contrato que firmó en 1996 que lo autorizó a difundir la señal de TVN. El documento dice que “el fallo da efectivamente por acreditado el derecho de dominio y sus atributos que tiene TVN, pero igualmente establece el derecho de VTR para transmitir, por sus señales de cable, la programación que TVN y UCTV emite por sus señal abierta de su propiedad, que emana de un contrato entre las partes que se viene aplicando en el tiempo desde el año 1996”.

El gerente de Asuntos Legales de TVN, Hernán Treviño, dijo que “el fallo de la Suprema confirma que la estación estatal es dueña de sus contenidos y que nadie los puede transmitir sin su consentimiento”. Sin embargo, agregó “el máximo tribunal estimó que existe un “contrato tácito” que le permite al cable operador usar la señal de TVN con fines comerciales”.

TVN es una cadena de televisión chilena que pertenece en su totalidad al Estado. Además cuenta con una señal internacional llamada TV Chile con presencia en cuatro continentes. Está asociado con a Anatel y a la Organización de Televisión Iberoamericana (OTI). No cuenta con financiamiento total o parcial del Estado.

VTR es un cable operador chileno de TV paga propiedad en un 80% de Liberty Global y 20% de CorpGroup (Grupo Saieh). Es gestora de la primera cadena de noticias 24 horas en Chile, en sociedad con CNN, promotora de una red de canales locales y temáticos a nivel nacional e impulsora del canal ViveDeportes.